SEO för trafikskolor

3 tips om SEO för trafikskolor
Sökmotoroptimering handlar om att ge din sajt de bästa förutsättningarna för att ranka högt på sökmotorer. Det kan låta enkelt, men den som försökt inser snart att det ligger mycket arbete bakom att synliggöra en sajt på bästa möjliga sätt.
Varför ska en trafikskola bry sig om SEO?
Spelar det någon roll om din sajt rankas som nummer 1 eller nummer 10 av Google på ett visst sökord? Enligt Advanced Web Ranking klickar mer än 30 procent av sökarna på det första sökresultatet, strax under 19 procent på det andra och runt 11 procent på det tredje. Sedan fortsätter det brant utför.
Det betyder alltså att de tre första organiska (dvs. inte betalda) sökresultaten får mer än 61 procent av besöken. Om sedan sajten erbjuder svaren eller produkten som besökarna är på jakt efter kan deras köpresa mycket väl sluta där. Vad hade det betytt för din trafikskola om du fått 30 procent av besökarna som söker efter exempelvis introduktionsutbildning på din ort?
Hur ska en trafikskola resonera kring SEO?
Men är SEO rätt för din trafikskola? Sökmotoroptimering är de aktiviteter du gör på sajten för att den ska uppfattas som mest relevant av Google (eller andra sökmotorer) inom ett visst ämne. Så att resultatet visas för besökare som verkligen vill veta mer.
Här kan du som trafikskola resonera på olika sätt. Kanske vill du synas först på sökord som "trafikskola [din ort]", för det är där dina elever söker efter dig. Eller vill du hellre nå elever inom en visst utbildningstyp, exempelvis "handledarkurs" eller "YKB".
SEO för trafikskolor är viktigt
Dina elevers beteende ändrar sig. Där eleverna tidigare huvudsakligen kom via referenser från tidigare kunder kanske de idag kommer via en sökning på sin mobiltelefon. Hur ser det ut hos din trafikskola? Om dina elever hittar din skola på andra sätt än förut är SEO något för dig.
Här kommer tre tips för dig som är intresserad av SEO för trafikskolor:
Tänk långsiktigt
Om du behöver ha in kunder till din trafikskola idag och vill se snabbt resultat ska du börja med annonsering via sociala medier (paid social) och sökmotorer (SEA eller paid search). Men se till att börja ditt arbete med SEO redan idag. Det kommer du att spara pengar på, eftersom du kan ersätta annonseringen med SEO på sikt.
Sätt upp mätpunkter
Vilka sökord rankar du på idag? Är det de sökorden som betyder mest för din affär? Leder sökorden rätt på sajten? Är det lätt för dina elever att boka sin utbildning när de hittat informationen de söker efter?
Gå igenom dina digitala verktyg och sätt upp rapporter. Du kan nu hålla dig uppdaterad och kan ta rätt beslut i SEO-arbetet.
Var aktiv på din sajt
SEO är ett aktivt arbete. Sökmotorer premierar aktuellt och uppdaterat material, att någonting händer på sajten.
Du behöver ha en plan för hur och när arbetet ska genomföras. Omvandla planen till en levande och aktiv sajt, så kommer du få en flygande start på din SEO-resa.