Tillgänglighetsdirektivet – hur går du vidare?

Tillgänglighetsdirektivet - hur går du vidare?

När tillgänglighetsdirektivet är fullt genomfört den 28 juni 2025, kommer du behöva ha gått igenom din webbplats. I vår tidigare artikel svarade vi på vanliga frågor. Här kommer du få handfasta tips om du väljer att genomföra analys och ändringar på egen hand.

Basanalysen - själva grunden i ditt arbete

Börja med att göra en basanalys av din webbplats. Din basanalys bör innehålla ett urval av sidor och inkludera följande sidor

  1. Startsidan.
  2. Textbaserade innehållssidor: Sidor med huvudsakligen textinnehåll.
  3. Bilder, video och ljud: Multimediainnehåll som kräver alternativ text eller beskrivningar.
  4. Interaktiva verktyg och transaktioner: Formulär, kalkylatorer eller andra interaktiva funktioner.
  5. Inloggningssidor: Om din webbplats har inloggningsfunktionalitet.
  6. PDF-filer och andra dokument: Kontrollera att dokument är tillgängliga och korrekt formaterade.
  7. Dynamiskt innehåll: Popup-fönster, meddelanderutor eller andra element som visas dynamiskt.
  8. Navigationssidor: Webbplatskartor, sökfunktioner och menyer.
  9. Sidor med tillgänglighetsinformation.
  10. Sidor som visar hur man kontaktar företaget.
  11. Rättslig information som användarvillkor och sekretesspolicy.
  12. Sidor med inställningar eller användarpreferenser.

Arbetsprocessen - så här arbetar du

  1. Skapa en lista över de sidor du valt ut.
  2. Följ vägledningens kontroller steg för steg.
  3. Se till att avsätta tillräckligt med tid, då granskningen kan ta flera dagar.

Texter

Bilder, filmer och ljud

Vilka verktyg ska du använda?

Posted in