Skapa material och inlägg som dina elever gillar
Dynamiskt innehåll. Du har bestämt dig för att lära dig mer om engagerande innehåll. Bra!
Här kommer sju steg för att förändra dina presentationer. Både på hemsida, i sociala medier och i utbildningssituationer.
1. Tänk som din målgrupp
Vilka är deras behov och deras problem? Använd detta som grund när du skapar innehåll till din målgrupp
2. Etablera resultatet i det dynamiska innehållet
Vad vill du att dina kunder ska göra?
- Agera. Finns det tydliga Call To Actions i ditt budskap? Kan kunden se och förstå vad de ska göra?
- Träna eller utbilda. Är momenten tydliga i utbildningsplanen? Bygger du in quiz och kunskapsavstämningar?
- Skapa en väg genom processen. Leder du kunden genom processen fram till ett köp? Eller genom deras utbildning?
- Köpet. Ger du kunden all kunskap de behöver för att genomföra ett köp?
3. Skapa strukturen
Hur ser berättelsen ut i det dynamiska innehållet och hur får du flyt i den? Vilket innehåll ska finnas i materialets olika delar?
Saker du ska fundera kring angående strukturen är:
- Statistik. Bevisa din poäng. Och se till att det är görs med tydlighet och finess. Hos exempelvis SCB hittar du spännande statistik som kan stärka dina argument.
- Kundanpassning. ”Hur berör det här mig?” Det är vad din kund alltid har i fokus. Hur kan du skapa ett innehåll som känns relevant för många kunder?
- Video. De flesta vill idag se video hellre än att läsa. Den rörliga bilden är central för dynamiskt innehåll.
- Interaktiv grafik. Se till att din grafik rör sig eller byggs upp under presentationen. En liten förbättring räcker långt idag.
4. Ha den dynamiska hatten på
Lista alla dina mediafiler och se var du kan inkludera interaktivitet. Exempelvis:
- Navigation. Hur knappar och länkar fungerar på sajten.
- Bildgallerier.
- Scrollande text.
- Olika sätt att använda video på sajter och i presentationer.
- Undersökningar som engagerar användare och som ger data i realtid.
5. Gör valen tydliga
Skapa rejäla och tydliga val för kunden. Knappar och ankarlänkar ska vara stora och tydliga i det dynamiska innehållet. Säkerställ att du mäter alla valmöjligheter.
6. Samarbete som grundläge
Dynamisk design är en lagsport. Det är svårt att skapa hela kedjan ensam i ett Word-dokument. Texterna måste samverka med de grafiska elementen och videoinslagen. Jobba tillsammans.
7. Förbättra med analys
Mät och jämför ditt material i de olika kanalerna. Vilket ämne engagerar kunden? Hur länge stannar de vid det dynamiska innehållet i jämförelse med en text?
Dessa KPI kan vara bra att följa för ditt interaktiva innehåll
- Sessions
- Opens
- Views
- Completions
Vill du veta mer? Tveka inte att höra av dig till oss på Identitet.