Bli hittad på nätet

Sökmotoroptimering, sökmotormarknadsföring och sökord. Termerna är många och det är inte helt lätt i att hålla reda på de olika momenten.

Identitet hjälper dig att reda ut begreppen.

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att optimera en hemsida för att ge så bra resultat som möjligt hos sökmotorer som Google.

Google har en mängd algoritmer som bedömer en sajt beroende på relevans och kvalitet, och som tolkar vad webbplatsen handlar om. Baserat på den tolkningen, så visas sajten i sökresultatet. Ju mer relevant för sökaren och de ord och fraser som sökaren angett, ju högre upp hamnar sajten.

SEO tar tid att jobba med och att få resultat på. Men det ger dig en långsiktig lösning med bra trafik under många år.

Spelar det då någon roll var du hamnar i Googles sök? Så länge du finns där så är det väl bra?

Ja, det spelar roll. Enligt mätningar av Advanced Web Rankning så får den som rankar nummer ett på Google 30% av klicken, medan nummer två får nästan 13%. Trean får sedan nästan 8% av klicken, sedan fortsätter det nedåt. Hamnar du på Googles andrasida så är du nere på omkring 1% av klicken. Om du sedan räknar på hur många av klicken på din sajt som konverterar, så märker du hur viktigt det här är.

Sökmotorannonsering (SEM) handlar om att annonsera på Google. Annonserna syns ofta överst på Googles sida. Här väljer du själv hur stor budget du vill ha och du betalar för endast de klick som annonserna genererar. Sökmotorannonsering kan vara ett utmärkt tillval till SEO, och kan till exempel användas för att synas på sökord som är extra viktiga för din verksamhet, eller under en viss kampanjperiod när du vill ha fler elever till en speciell kurs.

(Identitet har skapat en grundläggande SEO-lösning på din nya sajt, men för att få maximal effekt behöver du jobba aktivt med sökmotoroptimeringen.)