5 saker att tänka på kring din SEO

Idag är vi vana vid att googla allting och snabbt ska det gå. Då gäller det att din webbplats syns högt upp bland sökresultaten så att dina potentiella kunder kan hitta dig. Faktum är att så mycket som 90-95% av alla länkklick sker bland de tio första resultaten i Googles sökresultat. Därför är det viktigt med SEO (Search Engine Optimization).
Med relevanta sökord och intressanta texter hamnar du högt upp bland sökresultaten på Google vilket leder till fler klick och besök på din webbplats. Men jobbet är inte klart där. SEO är någonting du behöver jobba med hela tiden. Ju mer tid du lägger på din SEO, desto bättre digital närvaro får du och också fler potentiella kunder. Vad kan då vara bra att tänka på för att klättra bland sökresultaten?

Se till att din webbplats laddar snabbt
I maj kommer Googles nya verktyg Core Web Vitals som är en ny del i Google Search Console. Core Web Vitals har skapats för att öka förståelsen för webbsidors tekniska delar så att även du som inte är webbutvecklare eller SEO-expert kan förstå hur din webbplats presterar. Det innebär att det blir lättare att följa tydliga riktlinjer för att leverera den bästa användarupplevelsen för kunderna. Men uppdateringen av det nya verktyget innebär även att SEO:n kommer att påverkas i stor utsträckning och hastigheten kommer att bli en allt viktigare faktor för hur hur en sida rankas av Google.

Hjälp dina besökare till en bra upplevelse 
Genom att mäta och analysera dina kunders besök på din webbplats kan göra den ännu bättre. Då kan du få fler besökare som blir elever på din trafikskola. Med Google Analytics och Google Search Console kan du göra en webbanalys där du får förklaringar till vad som händer på din webbplats och hur besökarna använder den. Ytterligare ett effektivt sätt att analysera webbplatsen är att använda sig av heatmaps för att till exempel se var dina besökare klickar mest.

Sökorden avslöjar dina besökares intressen
Med hjälp av en sökordsanalys får du bättre förståelse för din målgrupp och vilka sökord de använder. Det är inte säkert att just de orden du använder i ditt företag är samma som dina potentiella kunder väljer att söka på. För att din webbplats ska synas behöver du alltså ta reda på vilka sökord dina potentiella kunder använder i sökmotorn. Därefter kan du göra en analys av sökorden för att hitta liknande sökord som kan locka fler besökare och potentiella elever till din webbplats. Se bara till att dina sidor på webbplatsen är optimerade för de olika sökorden du vill använda.

Sätt upp mål
Hur länge vill du att besökarna ska stanna? Vad vill du att de ska göra? Och hur får du dem till att göra det du vill? Genom att sätta upp tydliga och mätbara mål kan du utvärdera hur din SEO går eller optimera din synlighet på ett bra sätt. På så vis kan du utveckla din webbplats för att få fler elever.

Skapa ett innehåll som besökarna älskar
Med ett bra och intressant innehåll får du besökare till din webbplats och även potentiella kunder. Men inte vilket innehåll som helst duger. Du behöver innehåll av hög kvalitet som besvarar frågor och löser dina besökares behov, samtidigt som innehållet ska gillas av Google. Detta är kanske lättare sagt än gjort. Börja med att analysera ditt befintliga innehåll och liknande webbplatser och ta sedan fram en innehållsplan med ämnen som driver trafik och konverterar besökare till elever. Om besökarna älskar ditt innehåll kommer även Google att göra det.