Ett ord i rättan tid – hur rekommendationer kan påverka din affär

81% av de som ska göra ett köp gör en undersökning online innan de tar ett köpbeslut. Vad betyder det här för dig och din trafikskola? Vår digitala specialist Daniel har djupdykt i ämnet.

Betydelsen av en rekommendation
I STR:s marknadsundersökning 2021 som Identitet genomförde framkommer det att trafikutbildare i Sverige idag ser rekommendationer som den vanligaste vägen för elever att höra talas om deras verksamheter. Det bekräftades även av elever – de hade vanligtvis hört talas om trafikskolan via kompisar eller föräldrar. Det här tyder på ett högt förtroende för rekommendationen. Och när den kommer från trovärdiga källor så växer betydelsen av rekommendationen.

Den moderna rekommendationens påverkan
Det här är naturligtvis en möjlighet. Många trafikutbildare gratulerar nya lyckliga körkortstagare via sina sociala kanaler. På så sätt får de spridning på den goda rekommendationen. Det är så den moderna rekommendationen ska ses – som en naturlig del i det digitala kretsloppet. Lika mycket som en bra rekommendation kan leda till fler kunder, kan en dålig rekommendation på Google väga tungt i kundens val av trafikskola. Därför har rekommendationer en stor betydelse.

Men hur sköter man sina rekommendationer och sitt rykte online?
Inom Online Reputation Management (ORM) fokuserar vi på fyra olika nyckelområden:

  1. Betald media
  2. Förtjänad media
  3. Delad media
  4. Ägd media
  1. Betald media:
    När du betalar för att synas är det betald media. Det kan till exempel vara annonsering på Google, betalade influencers, betald content och annonsering i sociala medier. Undersök om dina konkurrenter använder ditt varumärke som sökord i Ads-annonseringar.
  2. Förtjänad media:
    Förtjänad media är till exempel betyg/recensioner, rekommendationer, delningar och reposts. Se till att ditt varumärke syns i positiva ordalag i externa artiklar som exempelvis nyhetssajter, andra bloggar och vloggar, foruminlägg och recensioner.
  3. Delad media:
    Allt innehåll som postas på sociala medier angående ditt varumärke är delad media. Att ha koll på de viktigaste sociala kanalerna som Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, Twitter och TikTok får idag anses som en hygienfaktor och kallas social listening.
  4. Ägd media: 
    Exempel på ägd media är din webbplats, din blogg, eventuell egen pod, whitepapers och egna webinarier som du håller för eleverna.

Varför är detta viktigt?

  1. För det påverkar köpbeslut. 81% av alla blivande kunder gör någon form av undersökning online innan de beslutar om köp.
  2. Rekommendationer finns kvar under en lång och det finns ingen Delete-knapp.
  3. En möjlighet att få nyttig feedback.

Vilka är fördelarna med bra Online Reputation Management?

  1. Du får fler kunder.
    Riktigt nöjda kunder rekommenderar dig gärna vidare till sin familj och vänner. Kanske lämnar de dessutom ett positivt omdöme i sociala medier vilket gör att du får fler besökare och blivande kunder till din webbplats.
  2. Det hjälper din lokala SEO.
    Kommunicerar du med kunderna kan du få en bättre överblick över deras behov. Dessutom sparar du tid när du arbetar med din SEO eftersom du redan vet vilka sökord de använder.
  3. Det förbättrar ditt varumärke.
    Goda kundrelationer ökar ditt företags chanser att lyckas väl. Genom att kommunicera med kunderna på nätet och visa att du bryr dig om vad de tycker, kan du även vinna över de som inte varit nöjda med servicen.

En bra start för att börja hantera det på rätt sätt är att få koll på Google My Business. Du kan ta vår hjälp med att komma igång med det på rätt sätt.
Ett Google My Business-grundupplägg från oss kostar 2900 kr.

Boka in ett möte med Daniel för att få veta mer.

Här kan du se hans kalender